Teatret som en integreringsarena

Teatret som en integreringsarena

Publisert av Lene Fjellstad den 06.09.24.

Denne artikkelen stod på trykk i foreningens magasin På første rad 2/2024.

Mangfoldet i samfunnet skal ideelt sett også gjenspeiles blant publikum hos landets teater. Men som vi kunne lese i forrige utgave av På første rad, viser statistikken at det er et stykke igjen til vi er der. Fortsatt er det en stor overrepresentasjon av middelaldrende, velutdannede mennesker født i Norge som fyller opp teatrenes stolrader. 

Som et ledd i arbeidet med å nå et bredere publikum, ble Trøndelag Teater Internasjonale Teaterskole startet opp i 2021. Tanken bak er at skolen skal styrke arbeidet med kulturelt mangfold, integrering og likestilling gjennom å rekruttere barn med mangfoldsbakgrunn. I tillegg til å være en teaterskole for barn og ungdom, er den senere utvidet til også å bestå av teaterteknisk skole for ungdom og teaterkurs for seniorer. 

Instruktør med internasjonal erfaring

Teaterskolen er min kjærlighet, sier Samer Zarka. Han er instruktør ved barneteaterskolen, og har en historie som er verdt en artikkel i seg selv. Kort fortalt vokste han opp i Syria, og allerede som liten gutt var han fasinert av musikk og teater. – Som femåring laget jeg meg et «instrument» med to strenger, og samlet familien til forestilling. Og når jeg var ferdig måtte alle klappe, forteller Samer og ler av minnet. Samer engasjerte seg i ulike teaterlag i oppveksten, og fikk et ettertraktet stipend som førte ham til registudier i Minsk, Hvitrussland. – Det var krevende år. Vi var 20 studenter som startet i 1985, men da masteren var gjennomført i 1991 var vi bare seks igjen. 

Da Samer var ferdig med studiene, vendte han tilbake til Syria for å jobbe med barneteater. – Det manglet regissører som jobbet med teater for barn, og av de få som gjorde det den gangen, var de fleste involvert i dukketeater. Samer bygde seg opp en internasjonal karriere som barneteaterregissør, før krigen tvang ham på flukt og han endte opp i Norge. - Jeg ønsket å beholde min profesjon, og det var mitt ønske å kunne bidra til det norske samfunnet med min teaterkompetanse. Men med dårlige språkferdigheter, 22 års internasjonal erfaring uten noen form for papirdokumentasjon samt manglende nettverk i Norge var det ikke så enkelt, forteller Samer. 

Men så fikk Samer muligheten til å jobbe i en prosjektstilling som instruktør for Trøndelag Teaters nystartede prosjekt – en teaterskole for barn med mangfoldsbakgrunn. Og det viste seg å være et lykketreff både for Samer og ikke minst for teaterskolen. For Samers kunnskap og kompetanse om teater kombinert med sin historie som flyktning gjør at han når inn til barna på en måte få andre vil være i stand til. 

 

En del av teatermiljøet

Det er gratis for barn og unge å delta, og skolen har allerede venteliste for barn født i 2022 og 2023. 

  • - Vi har jobbet en del med egne forestillinger, for eksempel Æsops fabler. Da arrangerer vi visninger hvor vi inviterer familie og venner til å komme og se. Flere av barna har også deltatt i profesjonelle oppsetninger, for eksempel Mio min Mio. Men det er en liten fare for at barna blir litt sånn etter slike opplevelser, sier Samer mens han setter nesten i været og ler. - Så da må vi jobbe litt med å få de til å forstå at en slik opplevelse ikke gjør de til ferdig utlærte skuespillere, sier Samer som er veldig fornøyd med at de har tilhold på teatret.  

  • - I begynnelsen var vi på Saupstad skole, men etter hvert flyttet skolen ned til teatrets lokaler. Slik blir skolen en del av miljøet, og kan få bistand fra alle avdelingene på huset. Barna føler seg som en del av teatret, og en av dem sa til meg: «Jeg vokste ikke opp med en familie, men med et teater».

  •   

Senker terskelen for å gå i teater

For Samer er det viktig å ha en god relasjon til barna. Elevene og deres foresatte tar kontakt sent og tidlig, og Samer har gjort seg tilgjengelig langt ut over arbeidstiden. – Jeg er veldig ærlig med barna, både med det som er bra og det som ikke er så bra. De er trygge på meg, og derfor tåler de det. I en by som Trondheim kan du finne 1 000 fremtidige leger, men bare 2-3 skuespillere. Men flere av elevene våre vil i fremtiden kanskje jobbe med kultur på andre måter, eller finne glede i å være teaterpublikum. Alle deltakerne på teaterskolen får muligheten til å se teatrets forestillinger gratis. Det er til stor inspirasjon. Jeg har tatt med meg flere elever på forestillinger, og etterpå diskuterer vi det vi har sett.

Det er mange barrierer som gjør at folk ikke går i teatret, og pris er bare en av dem, mener Samer - Mange av disse barna kommer fra familier helt uten teaterkultur. I de fire årene skolen har eksistert, har 80 barn vært innom. Deres familier og venner har også blitt kjent med teatret, og slik bygger vi opp et teaterpublikum med mangfoldsbakgrunn, mener Samer.  

Teatersjef Elisabeth E. Hansen er også enig i at teaterskolens arbeid bærer frukter, og uttalte til tidsskriftet Periskop i fjor følgende:  «Vi ser den (teaterskolen, red. anm.) skaper en tilhørighet til teatret som igjen senker terskelen for å gå i teater.»  

For Samer har teaterskolen også betydd mye på det personlige planet og nærmest blitt en livsstil.  - Jeg mistet alt , men nå har jeg vunnet alt tilbake, avslutter teaterskolens dyktige instruktør Samer Zarka.